Hotelli Kide käyttää uusinta tekniikkaa taatakseen niin energiatehokkuuden, vastuullisuuden kuin asumismukavuuden
Suomen eteläisimmän tunturin Iso-Syötteen juurella Pudasjärven kunnassa sijaitsee 2019 loppuvuodesta valmistunut hotelli Kide. Vastuullisuus, ekologisuus ja asumismukavuus yhdistyvät tässä aktiivisen liikkujan majoituskohteessa täysin uudella tavalla.
Hotellinjohtaja Jarkko Koskenmäki kertoo, että uusimman teknologian avulla hotellin asukkaat viihtyvät paremmin ja samalla kustannukset pysyvät kohtuullisina.
Kun toistakymmentä anturia mittaa ja säätelee jokaisen huoneen olosuhteita etäseurannan kautta, hukkakäyttöä ei tule, kuten yleensä hotelleissa.
Koskenmäki kertoo, miten huoneissa esimerkiksi lämpötila ja ilmanvaihto pienenevät automaattisesti, kun asiakas poistuu huoneesta. Anturit tarkkailevat hiilidioksidin määrää, lämpötilaa sekä kosteutta ja säätävät olosuhteet optimaalisiksi.
Riots kehittää jatkuvasti uutta teknologiaa, joka tukee huoneistojen ja asuntojen olosuhteita. Myös hotelli Kide käyttää Riotsin digitaalisia ratkaisuja. Koskenmäen mukaan Riotsin komponentit heijastelevat monelle osa-alueelle: asiakasmukavuuteen, ekologisuuteen, hotellin kannattavuuteen sekä operatiivisiin asioihin.
Esimerkiksi kosteusvalvonta tarkkailee ilmankosteutta ja mahdollisia putkivuoroja astianpesukoneissa. Jos muutoksia tulisi, järjestelmä ilmoittaa niistä automaattisesti ja paikalle saadaan joku tutkimaan asiaa.
Riotsin toimitusjohtaja Samuli Stenudd kertoo, että hotelli Kide on ollut yrityksen ensimmäinen hotellikohde.
– Hotellit ovat kiinnostavia kohteita, koska vaihtuvuus asukkaissa on suurta. Näin myös vaatimukset ovat isommat.
Riotsin kehittämän automatisoinnin avulla on voitu yksinkertaistaa monimutkaiset työvaiheet ja näin laitteet ovat älykkäämpiä, helpompia ja ennen kaikkea edullisempia. Stenudd korostaa, miten skaalautuvuus on nopeuttanut ja helpottanut työtä. Myös hotelli Kiteen tapauksessa tämä huomattiin käytännössä.
Puurunkoinen hotelli Kide on rakennusliike Lehdon valmistama. Se rakennettiin uutta rakennustapaa hyödyntäen. Koskenmäki kertoo, miten yksittäiset moduulit rakennettiin sisätiloissa Oulaisissa ja ne tuotiin paikanpäälle huone kerrallaan.
– Rakennustapa oli ripeä ja kestävään kehitykseen ja ekologisuuteen nojaava, Koskenmäki kiittelee. – Hukkamateriaalia tuli vähän ja työmaalämmittämistä ei tarvittu.
Lomailija voi keskittyä olennaiseen
Vaikka hotelli Kiteen huoneissa on useita eri järjestelmiä, jotka juttelevat keskenään, asiakkaalle ne eivät näy. Lomailija voikin siis keskittyä oleelliseen eli lomailuun. Jokaisesta huoneesta löytyy täysin varusteltu keittiö ja kylpyhuoneista kuivauskaappi, koska perheet ja aktiiviset lomailijat on haluttu ottaa huomioon. Hotelli on jaettu kolmeen eri rakennukseen, joiden väliin on jätetty tyhjä tila, johon pääsee suoraan hiihtämään. Sieltä löytyy myös lukitut säilytystilat suksille ja muille tavaroille.
Täysin ainutlaatuista Suomessa on hotelli Kiteen mobiiliavainjärjestelmä. Check-in tapahtuu kännykän sovelluksen avulla. Sen kautta voi myös ostaa rinnelippuja, tilata iltapalaa tai varata saunan, joka sekin lämpenee vain tarvittaessa ja näin säästää energiankulutusta.
– Meiltä löytyy toki myös perinteinen respa. Asiakas saa valita, kumpaa tapaa haluaa käyttää. Koskaan ei tule tilannetta, etteikö apua saisi. Viimekädessä minun ovelleni voi tulla koputtamaan, koska asun ihan hotellin vieressä, naurahtaa Koskenmäki.
Ilman ihmiskontaktia tapahtuva check-in ja huoneistokohtainen ilmastointi mahdollistivat myös sen, että hotelli pystyi olla auki myös korona-aikana. Majoittuminen oli turvallista teknologian avulla.
Koskenmäki näkee avustavan teknologian ja vastuullisen rakentamisen olevan nykypäivää.
Nämä teknologian siivittämät helpotukset, jotka ovat osa kokonaisuutta, tuovat meitä lähemmäs nykykuluttajan vastuullisia arvoja. Ne lisäävät myös kannattavuutta kilpailtuun toimialaan.