Hero Image

Tuki

Yhteydenottolomakkeemme ja Usein kysytyt kysymykset.

Oletko kiinnostunut rakennusten digitalisaatiosta ja tehokkaasta automaatiosta?

Ota meihin yhteyttä, kerromme mielellämme lisää ratkaisuistamme!

Voit lukea Tietosuojaselosteesta lisää miksi tarvitsemme yhteystietosi.

Usein kysyttyjä kysymyksiä Riots-järjestelmästä:

Tästä osiosta löydät mm:

Voinko laajentaa Riots-järjestelmää?

Onko Riots-järjestelmä turvallinen?

Miten kerätty data siirtyy internettiin?

Mitä tietoa Riots-järjestelmä kerää?

Saako Riots-järjestelmän kautta hälytyksiä pumppaamosta?

Voinko yhdistää Riots-järjestelmään muiden valmistajien laitteita?

Miten EU:n tietosuoja-asetus eli GDPR on huomioitu Riotsilla?

Mikä Riots-laitteiden langaton kuuluvuus on?

Sain Riots-järjestelmältä hälytyksen, mitä teen?

Mama-laitteeseen ei saada yhteyttä, mitä teen?

Riots-laitteeseen ei saada yhteyttä, mitä teen?


Voinko laajentaa kiinteistössäni jo olemassa olevaa Riots-ratkaisua?

Kyllä. Riots-laitteet toimivat saumattomasti yhteen Riots Infran kautta, ja voit laajentaa käytössä olevaa Riots-ratkaisua muilla Riots-ratkaisuilla.


Onko Riots-järjestelmä turvallinen?

Kyllä, tietoturva on ollut keskeinen seikka järjestelmän kehityksessä. Kaikki Riots-järjestelmän tietoliikenne on yksilöllisesti salattua, ja Riots Cloud -pilvipalvelussa käytetään alan parhaita standardeja.

Riots-järjestelmässä kulkee hyvin lyhyitä signaalipätkiä pienin väliajoin kohdennetusti suoraan Riots-laitteelta toiselle Riots-laitteelle. Tämä tarkoittaa turvallisempaa tiedonsiirtoa, pienempiä tehoja ja nopeampaa datan liikkumista laitteiden välillä.


Miten kiinteistöistä kerätty data siirtyy Internetiin?

Kiinteistössä mitattu data siirtyy internetiin salatusti Riots Maman kautta LAN-yhteyden yli. Tavallinen nettiliittymä riittää datan siirtoon, eikä sitä varten tarvita esimerkiksi kiinteää IP-osoitetta.


Mitä tietoja Riots-järjestelmä kerää kiinteistöstä?

Riots-järjestelmä kerää sitä dataa, joka käytössä olevan ratkaisun kuvauksessa on ilmoitettu. Jos sinulla on esimerkiksi huoneilman lämpötilaa ja ilmankosteutta mittaava anturi, se kerää dataa ilman lämpötilasta ja ilmankosteudesta. Ilmanvaihdon toimintaa monitoroiva Riots-ratkaisu kerää dataa ilmanvaihdon toiminnasta. Riots käsittelee ja analysoi kiinteistöjesi dataa valitsemasi ylläpitopalvelun mukaisesti – tutustu palvelutarjontaamme. Riots Cloud -pilvipalvelussa säilytettävästä datasta ja sen käsittelystä kerrotaan tarkemmin pilvipalvelun tietoturvaselosteessa.


Saako Riots-järjestelmän kautta hälytyksiä pumppaamoon liittyen?

Kyllä. Riots-järjestelmällä voi seurata pumppaamon toimintaa, ja järjestelmä lähettää hälytyksen pilvipalveluun jos pumppaamo ei toimi oikein.


Voinko yhdistää Riots-järjestelmään muiden valmistajien laitteita?

Kyllä voit. Riots-tuotteet ovat yhteensopivia markkinoiden yleisimpien rajapintojen kanssa. Voit esimerkiksi yhdistää Riots-tuotteen Modbus-laitteeseen. Jos haluat tietää jonkin tietyn valmistajan laitteen yhteensopivuuden, ota meihin yhteyttä.


Miten EU:n tietosuoja-asetus eli GDPR on huomioitu Riotsilla?

Olemme tehneet EU:n tietosuoja-asetuksen edellyttämät GDPR-riskikartoitukset ja luoneet sopimuspohjat puolestasi. Saat meiltä kaupan yhteydessä datan omistajuuteen ja käyttöön liittyvät valmiit sopimuspohjat, joilla varmistetaan kohteista kerättyjen tietojen asiallinen ja asetuksen mukainen tietojen käsittely.

Lue lisää GDPR:stä tietosuoja.fi -sivustolta.


Mikä Riots-laitteiden langaton kuuluvuus on?

Riots-teknologian langattomuus on hienovaraisempaa kuin monessa muussa langattomassa järjestelmässä. Riots-järjestelmä hyödyntää lyhyen kantaman teknologiaa, mikä vähentää langatonta tietoliikennettä ilmassa.

Yhden Riots-laitteen langaton kuuluvuusalue on n. 10 metriä vapaassa tilassa. Kuuluvuutta voidaan laajentaa reitittimillä. Ympäröivät materiaalit, kuten betoni tai metalli, vaikuttavat laitteiden langattomaan kuuluvuuteen. Tästä syystä langatonta viestintää hyödyntäviä Riots-laitteita ei tule asentaa esimerkiksi metallikaappiin. Suunnittelu- ja asennusvaiheessa on myös hyvä huomioida, että kivi- ja betoniseinät heikentävät niiden läheisyyteen sijoitettujen Riots-laitteiden langatonta kuuluvuutta tai voivat estää kuuluvuuden kokonaan. Tällöin laitteiden välillä tapahtuva tiedonkulku kannattaa varmistaa väylän avulla tai muuttamalla laitesijoittelua.


Sain Riots-järjestelmältä hälytyksen, mitä teen?

Riots-järjestelmä lähettää automaattisen hälytyksen pilvipalveluun sekä sähköpostitse pilvipalvelussa määriteltyyn sähköpostiosoitteeseen tai tekstiviestinä pilvipalvelussa määriteltyyn puhelinnumeroon kun

  • rakennuksen Riots Mamaan ei saada yhteyttä
  • johonkin rakennuksen Riots-laitteeseen ei saada yhteyttä
  • pilvipalvelussa asetettu raja-arvo ylittyy tai alittuu
  • jokin rakennuksen hälytystieto aktivoituu tai sammuu
  • vikatilanne on ohi

Jos sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi on määritelty hälytyksen vastaanottajaksi, saat hälytyksen sähköpostiisi tai puhelimeesi
Hälytysviestissä käy ilmi mihin ongelmaan hälytys liittyy. Ellei saamassasi hälytyksessä ohjeisteta sinua tarvittavista toimenpiteistä, kirjaudu pilvipalveluun ja tarkista tilanne järjestelmän kautta. Löydät ohjeita myös nettisivujemme Usein kysytyt kysymykset -osiosta.


Mama-laitteeseen ei saada yhteyttä, mitä teen?

Saitko Riots-järjestelmältä hälytyksen siitä, ettei Mama-laitteeseen saada yhteyttä? Tämä tarkoittaa sitä, että kohteen Mama-laite ei ole yhteydessä internetiin. Tällöin Riots-järjestelmä ei näytä reaaliaikaista mittaustietoa eikä kohteen Riots-järjestelmän asetuksia voi muuttaa pilvipalvelussa.
Riots Maman yhteys palautuu yleensä itsekseen sitten kun nettiyhteys palautuu, ja Riots-järjestelmä toimii paikallisesti viimeisimmillä asetetuilla arvoilla myös internet-yhteyden ollessa poikki.

Mitä voit tehdä:

  • Tarkista Riots-pilvipalvelusta ja saamastasi hälytysviestistä milloin yhteys on katkennut - onko kyseessä sähkökatko tai nettioperaattorin palveluhäiriö? Näissä tapauksissa voit odottaa Maman verkkoyhteyden palautumista automaattisesti.
  • Tarkista toimiiko laite GSM-yhteydellä (GSM Mama) vai LAN -yhteydellä (LAN Mama).

Mikäli verkkoyhteys ei palaa, tarkista laite paikan päällä:

GSM Mama

  • Tarkista, onko virtajohto kiinni ja palaako laitteen sisällä vihreä valo.
  • Käynnistä laite uudelleen ja tarkista muuttuuko laitteen sisällä palava valo vihreäksi - valon väri määräytyy laitteen tilan mukaan.
  • Tarkista, toimiiko matkapuhelinverkko kohteessa muuten normaalisti.
  • Kokeile siirtää laitetta paremman kuuluvuuden piiriin - huomioi kuitenkin, että Maman ja läheisten Riots-laitteiden välinen langaton yhteys tulee säilyä, jotta paikallinen Riots-verkko toimii.

LAN Mama

  • Tarkista, vilkkuuko laitteen ethernet-liittimessä valo.
  • Tarkista, toimiiko internet-yhteys kohteessa muuten normaalisti.
  • Käynnistä laite uudelleen ja tarkista, muuttuuko laitteen sisällä oleva valo vihreäksi.

Mikäli yhteys ei palaudu, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.


Riots-laitteeseen ei saada yhteyttä, mitä teen?

Mikäli järjestelmässä vaikuttaa olevan ongelma, suosittelemme kartoittamaan ongelman lähdettä ensin Riots-pilvipalvelussa.

Yksittäisen Riots-laitteen kohdalla voit tarkistaa, palaako laitteessa valo. Näet laitteen valon laitteen sivulta tai avaamalla laitteen kannen.

  • Vihreä valo: laite on yhteydessä pilvipalveluun – kaikki kunnossa.
  • Sininen valo: laitetta ei ole otettu käyttöön pilvipalvelussa – ota laite käyttöön.
  • Vaaleanpunainen valo: laitteella on yhteysongelmia – tarkista, aiheutuuko yhteysongelma toisesta laitteesta.
  • Vilkkuva punainen valo (ei kaikissa laitteissa): laitteessa on toimintahäiriö – irrota laitteen virtajohto hetkeksi, yhdistä virtajohto uudelleen ja katso, muuttuuko valo vihreäksi tai vaaleanpunaiseksi. Jos valo pysyy punaisena, ota yhteyttä Riots Global Oy:n asiakaspalveluun tai yhteyshenkilöön.
  • Ei valoa:
    • paristokäyttöisessä laitteessa paristot saattavat olla tyhjät – vaihda paristot. Mikäli laite ei toimi normaalisti paristojen vaihdon jälkeen, ota yhteyttä Riots Global Oy:n asiakaspalveluun tai yhteyshenkilöön.
    • Ei-paristokäyttöisessä laitteessa on ongelma virransyötössä tai laitteessa on toimintahäiriö – tarkista ensin, että virransyöttö on kunnossa, eli laitteen virtajohto on kytketty ja sen kautta tulee virtaa. Jos laitteessa ei edelleenkään pala valoa, ota yhteyttä Riots Global Oy:n asiakaspalveluun tai yhteyshenkilöön. Huom. Laitteen valo voi silloin tällöin vaihtaa hetkeksi väriä ilman, että laitteessa on ongelma – tarkkaile laitteen valoa hetken aikaa.

Voit irrottaa Riots-laitteen virtajohdon huoletta hetkeksi milloin vain (myös silloin kun laite on yhteydessä pilvipalveluun). Laite yhdistyy palveluun uudelleen, kun virtajohto kytketään takaisin paikoilleen mikäli yhteys on kunnossa.


Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?

Kysy meiltä – autamme mielellämme!